UberPop, een dienst die het voor particulieren mogelijk maakt om hun auto in te zetten als taxi, is in juli 2014 in Amsterdam geïntroduceerd. De dienst is reeds in december 2014 verboden door het College van Beroep voor het bedrijfsleven.[1] Vorige maand deed justitie voor de tweede keer dit jaar een inval in het kantoor van Uber B.V., het bedrijf achter UberPop.
Je meldt je aan als chauffeur en na goedkeuring kun je beginnen. Zodra iemand een taxi oproept, wordt via een app een match gemaakt met de chauffeur die het dichtst in de buurt is. Aan het eind van de rit betaalt de klant vervolgens de helft van het bedrag dat het metertje van een reguliere taxi zou hebben aangegeven. Direct nadat de dienst in Amsterdam haar intrede had gedaan, uitte de Inspectie Leefomgeving en Transport[2] haar ongenoegen en begon zij met het opleggen van boetes aan de chauffeurs. Toen de voorzieningenrechter eind 2014 een verbod op de dienst oplegde, is Uber een bodemprocedure gestart. In de tussentijd is Uber, ondanks de opgelegde boetes en dwangsommen, niet gestopt met de exploitatie van UberPop.
Criminele organisatie
Op 29 september van dit jaar is voor de tweede keer een inval gedaan in het kantoor van Uber, waarbij de opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport een gedeelte van de administratie in beslag heeft genomen. Uber wordt verdacht van het overtreden van de Wet personenvervoer 2000 in georganiseerd verband en het OM zou zelfs de term “criminele organisatie” hebben gebezigd.[3]
Deelname aan een criminele organisatie (artikel 140 Wetboek van Strafrecht) is gekwalificeerd als een misdrijf tegen de openbare orde. Het gaat hierbij om deelnemen in feitelijke zin aan een gestructureerd samenwerkingsverband, dat tot oogmerk heeft het plegen van misdrijven.[4] Dat misdrijf is in deze zaak het overtreden van de Wet personenvervoer 2000. Volgens het OM maakt Uber zich hier met haar dienst UberPop in georganiseerd verband schuldig aan.
Artikel 76 lid 1 Wet personenvervoer 2000 verbiedt het verrichten van taxivervoer zonder een daartoe door onze Minister verleende vergunning. Een dergelijke vergunning wordt door Uber niet van haar UberPop-chauffeurs verlangd. Uber vindt dat zij genoeg waarborgen biedt door de selectieprocedures en kwaliteitscontroles die zij uitvoert voordat een chauffeur voor UberPop taxidiensten mag verrichten. Zo moet een taxichauffeur een training volgen, een Verklaring Omtrent Gedrag overleggen en wordt er een profiel van elke chauffeur gemaakt, compleet met foto en persoonsgegevens. In aanvulling hierop moet de auto van de chauffeur aan verschillende eisen voldoen en kan elke taxichauffeur na de rit worden beoordeeld door de klant. Er valt wat voor te zeggen: ten opzichte van de klant is deze manier van werken een stuk transparanter.
Ouderwets
Ook individuele chauffeurs die via UberPop hun diensten aanbieden, maken zich volgens het OM schuldig aan deelname aan een criminele organisatie en daarmee riskeren zij een strafblad en boetes die zo rond de 1500,- euro liggen. Dit gegeven werkt kennelijk toch enigszins afschrikwekkend: reguliere taxichauffeurs in Rotterdam hebben een daling van het aantal UberPop-taxi’s in hun werkgebied waargenomen.[5] Uber heeft echter aangegeven deze boetes voor haar rekening te zullen nemen en geeft de moed niet op. Zij is van mening dat de Wet personenvervoer 2000 is verouderd en heeft hoop dat de wetgeving met de tijd zal meegaan en in het voordeel van Uber zal worden aangepast.
Op dit moment wordt de Wet personenvervoer 2000 herzien. Het zou dus zomaar kunnen dat UberPop over een tijd wél is toegestaan. Wij wachten af hoe dit verder gaat en houden je uiteraard op de hoogte!
[1] CBb 8 december 2014, NJB 2015/110, ECLI:NL:CBB:2014:450.
[2] De Inspectie Leefomgeving en Transport bewaakt en stimuleert de naleving van wet- en regelgeving voor een veilige en duurzame leefomgeving en transport.
[3] http://www.rtlz.nl/algemeen/binnenland/om-uber-mogelijk-criminele-organisatie
[4] Ter Voorde in T&C Strafrecht, art. 140 Sr, aant. 10.
[5] http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/4086961/2015/06/24/Chauffeurs-UberPop-geven-op-in-Rotterdam.dhtml
The post Ubercriminele organisatie appeared first on Bulletineke Justitia.