Formule 1 is een sport die steeds populairder wordt in Nederland, mede door onze eigen wereldkampioen Max Verstappen. Afgelopen seizoen won Verstappen zijn eerste kampioenstitel na een bloedstollende race in Abu Dhabi. Ook in het huidige seizoen heeft de Nederlandse sportheld de wereldtitel te pakken. Ondanks dit positieve en meeslepende nieuws, dat ons oranje hart sneller laat kloppen, komt de Formule 1 al enige tijd in negatieve zin in het nieuws voorbij. Dit heeft vooral te maken met de grote hoeveelheid CO2 uitstoot die de sport met zich mee brengt. Sebastian Vettel, F1-racer, heeft besloten na dit seizoen te stoppen met racen in de Formule 1, onder meer door de slechte impact van de sport op het klimaat. Ook F1-racer Lewis Hamilton heeft zich over het klimaatonderwerp meerdere malen uitgesproken. Hoe komt het nu dat de Formule 1 zo slecht is voor het milieu, wat doet de Formule 1 aan ontwikkeling op het vlak van duurzaamheid en welke rol heeft de Fédération Internationale de l’Automobile (hierna: FIA), als toezichthoudende organisatie op de F1, met betrekking tot het duurzaamheidsbeleid?
Duurzaamheidsplan
Tijdens een Formule 1-race wordt gereden met auto’s die ruimschoots 300 km/h aantikken en daarmee veel CO2 uitstoten. Formule 1 heeft in 2019 een rapport uitgebracht waaruit blijkt dat de carbon footprint van de sport op 256.551 ton CO2 werd geschat voor dat jaar.[1] Dit is ongeveer gelijk aan de CO2-uitstoot van zo’n 16 duizend Nederlanders. Uit het rapport blijkt echter dat slechts 0,7% van deze hoeveelheid door de uitstoot van de verbrandingsmotor komt. Waar de meeste uitstoot binnen deze motorsport vandaan komt is de logistiek, die 45% van de totale footprint vormt. Dat de grootste bron van uitstoot de logistiek is, is niet gek, aangezien de Formule 1 races organiseert over de hele wereld waarvoor iedere keer het hele team, de raceauto’s en ander racemateriaal moet worden vervoerd. Dit moet allemaal gebeuren met vrachtwagens, schepen en vliegtuigen. In dit rapport is mede aangegeven dat de Formule 1 tegen 2030 volledig CO2-neutraal wil zijn. Dit wil de organisatie onder andere bereiken door nieuwe eisen te stellen aan de motor en door de racekalender aan te passen, zodat tussen achtereenvolgende races minder reisafstand zit. Al een tijdje is bekend dat in 2026 zal worden overgestapt op volledig duurzame brandstof. Verder is dit jaar de overstap gemaakt naar E10-brandstof. Bovendien zijn er maatregelen genomen om minder vracht van race naar race te vervoeren en het op afstand werken te stimuleren voor zover dat mogelijk is. Ondanks deze maatregelen lijkt het idealistisch om tegen 2030 al volledig CO2-neutraal te zijn gezien het langzame tempo van de duurzaamheidsveranderingen binnen de sport. De duurzaamheidsstrategie zou meer moeten liggen op het verminderen van het reizen tussen races door, aangezien daar juist zoveel uitstoot bij komt kijken. Toch blijkt uit de racekalender van 2023 dat de F1 hier geen nadruk op heeft gelegd. Zo is de negende race in Spanje, de tiende in Canada om vervolgens voor de elfde race terug te gaan naar Oostenrijk. Om alle races überhaupt op één locatie te houden, om zo de reisuitstoot maximaal te beperken, lijkt geen idee die bij de F1 binnenkort ter uitvoering wordt gebracht.
Logistieke uitstoot
De Formule 1 heeft al langere tijd een heel slechte reputatie op het gebied van duurzaamheid en milieu, met name omdat het gaat om auto’s die veel CO2 uitstoten. Hier valt wel wat over te zeggen. Zoals bovenstaand genoemd bestaat het grootste deel van de CO2-uitstoot binnen de Formule 1 niet uit het racen zelf, maar uit de logistiek om de races heen. Dat laatste geldt ook voor andere sporten. Logistiek is niet alleen belangrijk voor de Formule 1, maar ook voor andere wereldwijde sporten. Zo werd er bij de Olympische spelen in Tokyo in 2020 geschat dat er zo’n 2.73 miljoen ton CO2 zou worden uitgestoten.[2] Dit is meer dan tien keer zoveel als in een seizoen van de Formule 1, terwijl de Olympische spelen minder dan een maand duren. Ook het WK-voetbal dat dit jaar plaatsvindt in Qatar zal de nodige CO2-uitstoot met zich meebrengen. Op dit moment moeten sportwedstrijden voldoen aan vergunningsvoorwaarden en wetten van het land waar zij op dat moment een race of wedstrijd hebben. Het is begrijpelijk dat er nog geen internationale verdragen zijn gesloten over de uitstoot van wereldwijde sporten, en in het bijzonder de logistiek daarvan, aangezien er een groot financieel belang aan het doorgaan van deze sporten is verbonden en er enorm veel landen over de hele wereld bij betrokken moeten worden. Daarnaast is het lastig algemene regels te formuleren, aangezien elke sport anders is, je bezoekers niet kunt verbieden het vliegtuig te nemen om bijvoorbeeld een race of wedstrijd bij te wonen en sportbenodigdheden toch op een of andere manier moeten worden vervoerd van het ene land naar de andere.
De FIA
De Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) is een non-profitorganisatie en de grootste autoritaire figuur binnen de motorsport. Onder de FIA hangen meerdere internationale auto- en sportorganisaties, verdeeld over 146 landen en vijf continenten. Al deze verschillende organisaties komen jaarlijks bijeen om agendapunten te bespreken. Een van deze organisaties is de Formule 1. De FIA bepaalt de reglementen die gelden binnen de Formule 1. Zij kunnen straffen verbinden aan het breken van deze reglementen. Met betrekking tot het milieu heeft de FIA een duurzaamheidsbeleid opgesteld en komt steeds met nieuwe regelementen om dit duurzaamheidsbeleid te kunnen uitvoeren. De vraag is of de FIA op dit gebied niet meer kan doen. De focus ligt op dit moment namelijk vooral op de motor van de raceauto’s, maar zoals gebleken is de grootste bron van CO2-uitstoot in de sport de logistiek. Hier zou de FIA meer aan moeten kunnen doen, bijvoorbeeld door het stellen van een uitstootlimiet op racedagen aan landen waar races plaatsvinden, op straffe van het verwijderen van dat land van de racekalender wanneer zij hier niet aan voldoen. Ook kunnen landen worden gebonden aan duurzaamheidswaarborgen met betrekking tot vervoer van racemateriaal, opbouw van al hetgeen bij de race komt kijken en organisatie van de race aan landen als voorwaarde om in aanmerking voor de racekalender van de Formule 1 te komen. Wat betreft de racekalender is het natuurlijk beter om alle races op één continent te laten plaatsvinden. De FIA heeft veel macht binnen de motorsport. Het is tijd deze macht beter in te zetten met betrekking tot duurzaamheid.
[1] Het rapport is te vinden via de volgende link: https://corp.formula1.com/wp-content/uploads/2019/11/Environmental-sustainability-Corp-website-vFINAL.pdf
[2] https://olympics.com/ioc/news/tokyo-2020-sustainability-update-highlights-safety-gender-and-climate-change
The post <strong>Autosport brandt de wereld op </strong> appeared first on Bulletineke Justitia.